محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
ماجرای هند و بندر چابهار چیست؟!

ماجرای هند و بندر چابهار چیست؟!

ارسال شده در تاریخ 16 اسفند، 1399

حتما از منابع رسمی و غیر رسمی معتبر و غیر معتبر مختلفی اخبار متعددی در مورد بهره‌برداری کشور هندوستان از بندر چابهار به گوش شما رسیده است. حتی احتمالا شنیده‌اید که چابهار به هندوستان فروخته شده است! ولی اصل ماجرا چیست و آخرین وضعیت این بندر مهم کشورمان به چه شکل است؟

در وهله اول باید بدانیم که موضوع حضور هند در بندر چابهار برای ساخت زیرساختها لجستیکی، به معنای فروش این منطقه به هندوستان و یا اجازه حضور و بهره‌برداری کامل از این بندر به کشور ثالث نیست. حال سوال اینجاست که این بندر چه اهمیتی برای کشور هند دارد و این کشور با چه هدفی وارد یک پروژه عظیم یک میلیارد و ششصد میلیون دلاری مشترک با ایران  برای توسعه این بندر و تبدیل آن به یک قطب ترانزیت و ترنشیپ شده است؟

بندر چابهار، بعلت موقعیت استراتژیک در منطقه و اتصال به آبهای آزاد و اقیانوس، برای کشور هند حکم محل دستیابی به بازار افغانستان، کشورهای غرب و آسیای مرکزی‌ست. اگرچه تا امروز کشور هند از طریق بندر گوادر در پاکستان که در نتیجه همکاری کشور چین و پاکستان ایجاد شده است به بازار افغانستان راه پیدا کرده‌است، ولی این ارتباط همواره زیر سایه اختلافات هند با پاکستان و چین بوده است و هیچگاه مسیر امن و مطمئنی برای هندوستان نبوده است. همینطور بندر چابهار از نظر زمانی بسیار نزدیکتر از بنادر پاکستان به افغانستان است.

از سوی دیگر، هند با دسترسی به بندر چابهار میتواند  توسط مسیر ترانزیتی پر رونق زمینی به افغانستان کالاهایی تجار افغان را سریعتر به دستشان برساند که البته با مسیر ریلی ایران‌ـافغانستان حجم بیشتری از محمولات با حداکثر امنیت میتوانند به افغانستان ارسال شوند و با اینکار هند میتواند از وابستگی به مسیر ترانزیتی رقبای خود یعنی چین و پاکستان بی نیاز شود. از سوی دیگر، بندر چابهار میتواند دروازه‌ای برای دستیابی به بازار کشورهای دیگه آسیای مرکزی، روسیه و حتی اروپا برای هندوستان باشد. 


تسهیلات و معافیتهای گمرکی جدید برای واردات و صادرات در بندر چابهار


اهمیت بندر چابهار با دانستن اینکه این بندر بعنوان یک چهارراه استراتژیک در کریدور شمال ـ جنوب در مسیر تجارت جهانی از تمامی تحریمهای خصمانه معاف میباشد، بیشتر به نظر می‌آید.

در مجموع، ایران نیاز به فروش نفت خود دارد و هندوستان نیز نیاز به یک بندر برای دستیابی به افغانستان و راه‌ترین راه برای تامین نفت خود دارد. تجار افغان نیز به یک مسیر امن و سریع برای انجام معاملات بین‌المللی خود دارند که چابهار به تنهایی تمامی این نیازها را مرتفع میکند. لذا مشارکت هند در توسعه این بندر، تصمیمی معقول و منطقی برای ایران، هند و افغانستان به نظر میرسد و این به معنای فروش این بندر به کشورهای ثالث نیست!

از سوی دیگر، استفاده از این بندر میتواند بعنوان مسیری کوتاهتر نسبت به مسیرهای منتهی به بندرعباس، بعنوان راهکاری مناسب برای بهره‌وری بیشتر و کاهش هزینه‌ها برای تجار ایرانی مدنظر قرار گیرد و با توجه به معافیت این بندر از تحریمها بسیاری از مشکلاتی که طی سالهای اخیر گریبان‌گیر تجارت ایران بوده است مرتفع میشود.

در پایان، ناگفته پیداست که تمام اتفاقاتی که در بندر چابهار در حال وقوع است، از جنبه‌های اقتصادی و غیر اقتصادی منافع بیشماری برای کشورمان ایران دارد و میتوان گفت این توافق و سرمایه‌گذاری مشترک با کشور هندوستان یک تصمیم بسیار کارآمد و مهم برای کشورمان بوده است.

 طبق آخرین اخبار در پایان ماه می میلادی، فاز بزرگی از عملیات لجستیکی در بندر چابهار که نتیجه همکاری مشترک دو کشور است با حضور سران و مقامات کشور هندوستان افتتاح خواهد شد و بخشی از زیرساختهای ایجاد شده در این بندر به بهره‌برداری خواهند رسید.

اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 9 + 1

دیدگاه‌های کاربران

= 9 + 1

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.