محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
بایکوت و توقف کشتیهای ایرانی در سواحل کشور چین

بایکوت و توقف کشتیهای ایرانی در سواحل کشور چین

ارسال شده در تاریخ 02 تیر، 1399

۶ ماه پس از تصویب و ابلاغ طیف وسیع و جدیدی از تحریمها از سوی کشور آمریکا بر علیه بسیاری از افراد و صنایع ایران از جمله صنعت کشتیرانی، سرانجام این تحریم که به تعویق افتاده بود اجرایی شد و در نتیجه آن هرگونه داد و ستد تجاری و یا حتا بشردوستانه که توسط ناوگان کشتیرانی ایرانی و یا زیرمجموعه های آن انجام گیرد موجب تحریم طرفین خواهد بود.

پس از ابلاغ این تحریمها، کشتیهای متعلق به کشتیرانی جمهور ی اسلامی و شرکت E-Sail که گفته میشود زیرمجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در کشور چین میباشند، اجازه حمل هیچ محموله ای را ندارند. حتا کشتیهایی که هم اکنون بارگیری کرده‌اند هم همچنان متوقف و در انتظار تعیین تکلیف هستند. همینطور تعدادی کشتی هم در نزدیک سواحل شمالی کشور چین منتظر مجوز پهلو گرفتن هستند که تحت تاثیر این تحریمها این اجازه برای آنها صادر نشده است. لذا محمولات بسیار زیادی در کشور چین با تاخیر در حمل مواجه شده‌اند و منتظر تعیین تکلیف و حمل میباشند.
طبق تحقیق و بررسی های ما، هم اکنون امکان بارگیری محمولات از بنادر شانگهای، تیانجین، نینگبو و دیگر بنادر شمالی کشور چین وجود ندارد. البته رایزنی‌های در حال انجام است تا در صورت امکان مجوز بارگیری و حمل برای کشتیهایی که بارگیری کرده اند و یا در انتظار مجوز پهلوگرفتن هستند صادر شود که البته تا این لحظه هنوز تغییری در وضعیت آنها ایجاد نشده است.

به نظر میرسد دست اندرکاران در دو کشور ناچار به اتخاذ تدابیری برای این معضل هستند. راهکارهایی چون ترنشیپ محمولات از بنادر شمالی و بنادری که محدودیت حمل از آنها وجود دارد توسط کشتیهای کوچک و فیدرهای غیر ایرانی به بنادری که امکان حمل توسط ناوگان ایرانی برای ادامه مسیر وجود دارد.

البته همچنان سرویس شرکتهای NVOCC و کشتیرانی های غیر ایرانی دایر است و نکته قابل توجه این است که در زمان انتشار این مطلب، کرایه حمل های دریافتی توسط کشتیرانی های غیر ایرانی پایینتر از کشتیرانی جمهوری اسلامی ست. بنابراین برای صاحبین کالاهایی که محدودیتی در استفاده از ناوگان غیر ایرانی ندارند، حمل با کشتیرانی غیر ایرانی مرقون به صرفه است، البته با در نظر گرفتن نکات مربوط به تعرفه های حق توقف این کشتیرانی‌ها.

شما میتوانید برای ارسال سریع و آسان استعلام حمل و دریافت فوری پیشنهاد کرایه حمل، به این لینک مراجعه کنید --> https://masirex.com/quotes/start

البته طبیعتا این شرایط میتواند باعث افزایش مدت زمان انتظار برای بارگیری، بعلت کاهش موجودی کانتینر در مبادی‌ای که تقاضا در آنها بیشتر است شود.

شایان ذکر است که این تحریمها بیش از صد کشتی ایرانی را هدف قرار داده اند و طبیعی ست که چالشهای فراوانی برای واردات و صادرات کشور ایجاد شود.

برای اخبار تکمیلی تر در این خصوص با ما همراه باشید.


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 4 + 9

دیدگاه‌های کاربران

= 4 + 9

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.