محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
سوالات رایج در مورد حمل و نقل در شرایط شیوع کرونا

سوالات رایج در مورد حمل و نقل در شرایط شیوع کرونا

ارسال شده در تاریخ 12 خرداد، 1399


در این مطلب، تعدادی از سوالات رایجی که در مورد حمل و نقل بین المللی در شرایط شیوع ویروس کرونا پرسیده میشود را به همراه پاسخهای آنها مطرح میکنیم.


مرزهای کشور، مخصوصا بازرگان، چه زمانی جهت واردات به کشور بازگشایی می شوند؟

 این موضوع تا حد بسیار زیادی غیر قابل پیش بینی است و کاملا به روند کنترل ویروس و همچنین پیش‌بینی مراجع علمی دنیا در مورد موجهای بعدی شیوع ویروس بستگی دارد. در حال حاضر وضعیت مرزها بصورت روزانه از سوی گمرک اعلام میشود.


 حملهای زمینی از ترکیه و اروپا چه راهکارهایی وجود دارد؟

مطمئن‌ترین و رایجٰ‌ترین روش این است که محمولات به روش زمینی به کشور ترکیه حمل میشوند و طی عملیات تخلیه و بارگیری مجدد، بر روی واگن بارگیری شده و از طریق مرز رازی بصورت ریلی به کشور وارد میشوند. در روش دیگر محمولات پس از ورود به ترکیه، تخلیه و بارگیری شده و به وسیله کامیون به کشور نخجوان، آذربایجان یا کشور ثالث دیگری حمل شده و پس از انجام واردات قطعی در آن کشورها مجددا به ایران صادر میشوند که البته با توجه به توضیحاتی که در مورد پست مربوط به این روشها داده شده، به هیچ وجه این روشهای حمل پیشنهاد نمیشوند.


 شیوع کرونا چه تاثیری بر مدت زمان عملیات حمل و نقل داشته است؟

در حملهای زمینی بعلت بسته بودن مرزهای کشور، مخصوصا مرز بازرگان، در مورد محمولاتی که طی روش ریلی از طریق ترکیه به ایران وارد می شوند، مدت زمان حمل بستگی به موجودی واگن، مدت زمان عملیات ترنشیپ و همچنین مدت زمان انتظار برای تکمیل ظرفیت قطار دارد که میتواند باعث افزایش مدت زمان حمل از ترکیه به ایران تا حدود ۲۰ روز شود که این مدت در شرایط عادی حدود یک هفته بود. در روشهای دیگری که از طریق کشورهای نخجوان، آذربایجان و ... حمل میشوند نیز با توجه به انجام عملیات تخلیه و بارگیری به دفعات و همچنین امور گمرکی صادرات و واردات در کشور ثالث، افزایش قابل توجه مدت زمان حمل وجود دارد. در خصوص حملهای هوایی و هوایی، با وجود عدم محدودیت در حرکت وسایل حمل، بعلت انجام عملیات بازرسی کالاها برای اطمینان از عدم آلودگی محمولات به ویروس کرونا، مدت زمان حمل برای برخی مسیرها افزایش یافته است. همچنین به طور کلی کاهش شیفتهای کاری و کاهش نیروی انسانی در گمرکات کشورهای مختلف، از عمده دلایل افزایش مدت زمان لازم برای امور اسنادی و عملیاتی و همینطور عملیات بندری در حوزه حمل و نقل بین المللی است.


آماتورها به تاکتیک می اندیشند و حرفه ای ها به لجستیک!


شیوع ویروس چه تاثیری بر هزینه های حمل داشته است؟

 در خصوص حملهای زمینی، با توجه به تغییراتی که در شکل عملیات حمل گفته شد، هزینه های حمل نسبت به شرایط پیش از شیوع ویروس افزایش چشمگیری داشته است. همینطور در خصوص حملهایی که مستلزم انجام عملیات بازرسی و بررسی کالا برای اطمینان از عدم آلودگی هستند هم افزایش هزینه های حمل مشهود است.همچنین با توجه به محدود شدن حمل زمینی و افزایش تقاضا برای حمل دریایی،  هزینه های حمل دریایی هم تا حدی افزایش داشته اند. نکته قابل توجه این است که تمام  کریرها، ایرلاین ها و خطوط کشتیرانی، یکی از شرایطی که در زمان اراِئه هزینه های حمل اعلام میکنند این است امکان تغییر نرخها بدون اعلام قبلی تحت تاثیر شرایط حاکم بعلت شیوع ویروس وجود دارد.


آیا نوع کالاها در اعمال اولویت حمل در شرایط شروع ویروس تاثیر دارند؟

محمولاتی که مستقیما برای کنترل ویروس کرونا کاربرد دارند، طبیعتا دارای اولویت در بارگیری و حمل میباشند. مخصوصا در مورد حملهای زمینی که بصورت استثنا امکان ورود مستقیم از طریق بعضی مرزهای کشور مخصوصا مرز ساری سو که بین ایران و ترکیه قرار دارد وجود دارد.


آیا محمولات میبایست قبل از واردات قرنطینه شوند؟

در حال حاضر برای عموم کالاها، قرنطینه اعمال نمی شود. ولی برای کالاهایی که بنا به ماهیت آنها در شرایط عادی نیاز به انجام قرنطینه و نگهداری در انبارهای مربوطه همواره وجود دارد، همچنان این قانون به قوت خود باقیست. ولی در راستای پیشگیری از شیوع ویروس، موضوع قرنطینه مطرح نیست.


آیا در شرایط کنونی صادرات انجام میشود؟

 صادرات غیرنفتی در حال حاضر در حال انجام است. البته طبیعتا برای مواد خوراکی، میوه جات و برخی مواد غذایی دچار محدودیتهای زیادی ست. این محدودیت ناشی از جلوگیری کشورهای مختلف از واردات مواد غذایی ست. ولی نکته قابل توجه این است که نسبت صادرات به واردات در حال حاضر در مقایسه با همین نسبت در گذشته افزایش چشمگیری داشته است.


مطالب گفته شده چکیده ای از کلیات سوالات رایجی ست که صاحبان کالاها بیشتر از ما پرسیده اند.

اگر در موارد دیگری که در این مطلب مطرح نشده است نیاز به مشاوره یا دریافت پاسخ دارید، حتما با کارشناسان ما تماس بگیرید.


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 4 + 7

دیدگاه‌های کاربران

= 4 + 7

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.