مهدی کاوه
نویسنده
مهدی کاوه
کاربردی‌ترین اصطلاحاتی که در اعتبار اسنادی باید بدانیم

کاربردی‌ترین اصطلاحاتی که در اعتبار اسنادی باید بدانیم

ارسال شده در تاریخ 23 شهریور، 1398


هرکدام از اصطلاحات تخصصی در اعتبار اسنادی درواقع بیانگر گزینه ایست که شما می‌توانید در تجارت خارجی خود برحسب نیاز از آن استفاده کنید و ازاین‌جهت دانستن این چند اصطلاح به همراه کاربرد آنها بسیار ضروری است. هرکدام از این اصطلاحات باوجوداینکه ممکن است فقط یک کلمه باشند، بر فرآیندی مشخص و متفاوت دلالت دارند. در این مطلب به توضیح این اصطلاحات می‌پردازیم.


حمل به‌دفعات (Partial Shipment)


درصورتی‌که به دلایل مختلف فروشنده نتواند کالا را در یک مرحله حمل نماید درخواست می‌کند که حمل کالا در چند پارت انجام شود. عموماً این درخواست از طرف فروشنده مطرح می‌شود اما ممکن است بنا به شرایط اقتصادی و غیره از طرف خریدار هم صورت گیرد.

به‌طورکلی مواردی که خریدار یا فروشنده در اعتبار اسنادی خواستار حمل به‌دفعات می‌باشند عبارت‌اند از:

۱. کالای خریدار دارای تاریخ انقضا باشد.

۲. خریدار به کالا نیاز فوری داشته باشد.

۳. به دلیل عدم وجود فضا در انبار فروشنده امکان حمل در یک مرحله وجود نداشته باشد.

۴. فروشنده محدودیت در ظرفیت تولید داشته باشد.

۵. فروشنده به علت عدم نقدینگی کافی جهت تأمین مواد اولیه و سایر هزینه‌ها نمی‌تواند کالا را در یک مرحله تولید و حمل نماید.

۶. خریدار امکان پرداخت یک‌باره باقیمانده وجه اعتبار را ندارد و ترجیح می‌دهد قسمتی از کالا را پس‌ازآنکه تحویل گرفت و آن را به فروش رساند، از مبلغ حاصله آن نسبت به پرداخت وجه و دریافت باقیمانده کالا اقدام نماید.

۷. فروشنده به وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور خریدار اطمینان نداشته و از این طریق می‌خواهد با ارسال تدریجی کالا و دریافت تدریجی وجه، ریسک را به حداقل برساند.

۸. خریدار از کیفیت کالای تولیدی فروشنده مطمئن نبوده و می‌خواهد بخشی از کالا را دریافت نموده که در صورت عدم وجود کیفیت لازم مراتب را به فروشنده و شرکت بازرسی منتقل نماید.


انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به‌وسیله دیگر (Transshipment)


این اصطلاح پرکاربرد درواقع به این معناست که کالا با بیش از یک وسیله نقلیه حمل گردد. این عبارت Transshipment نامیده می‌شود و در متن اعتبار گنجانده می‌شود.

این اصطلاح لزوماً به این معنی نیست که نوع وسیله نقلیه تغییر کند و ممکن است کالا از یک کشتی به کشتی دیگر منتقل شود.


اسناد حمل (Shipping Documents)


فروشنده جهت دریافت وجه خود می‌بایستی اسناد حمل‌ونقل بین‌المللی خود را به بانک ارائه دهد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

۱. سیاهه فروش (Invoice)

۲. لیست بسته‌بندی (Packing List)

۳. بارنامه (Bill of Lading)

۴. گواهی مبدأ (Certificate of Origin)

۵. گواهی بازرسی (Certificate of Inspection)


حق رجوع (Recourse)


اصطلاحاً از حق رجوع زمانی استفاده می‌شود که فروشنده‌ای اسناد دارای اشکال را ارائه می‌دهد که  ولی بانک کارگزار با توجه به اطمینانی که به فروشنده دارد با مسئولیت خود و در مقابل اخذ تضمین، وجه اعتبار را به فروشنده پرداخت می‌کند. سپس بانک در صورت بروز مشکل و عدم دریافت وجه از بانک گشایش کننده، اصل پول بعلاوه بهره آن را از فروشنده مسترد می‌کند.


تأییدیه نامشهود (Silent Confirmation)


درصورتی‌که بانک گشایش کننده اعتبار حاضر به تائید اعتبار نباشد، فروشنده اعتبار اسنادی را در بانک موردقبول خود تائید می‌کند بدون اینکه بانک گشایش کننده از این موضوع مطلع شود. این حالت به تائیدیِ نامشهود اطلاق شود.


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 4 + 2

دیدگاه‌های کاربران

= 4 + 2

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.