محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
واردات بدون ثبت سفارش!

واردات بدون ثبت سفارش!

ارسال شده در تاریخ 19 آذر، 1400

انجام واردات زمینی در گذشته به این شکل بود که وارد کنندگان و تولیدکنندگان میتوانستند در برخی شرایط قبل از هرکاری اقدام به خرید کالا و حمل آن به داخل کشور توسط یکی از شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی و انتقال کالا به یکی از انبارهای گمرکی کنند و پس از دریافت قبض انبار گمرکی از شرکت حمل و نقل بین‌المللی اقدام به انجام ثبت سفارش و ترخیص کالای خود کنند. ولی پس از الکترونیکی شدن رویه‌های گمرکی و اتصال همه گمرکات به یکدیگر بصورت آنلاین و پس از ایجاد پنجره واحد تجارت فرامرزی، صاحبین کالا میبایست قبل از ورود کالا به کشور مراحل ثبت سفارش رو طی کرده و مجوزات لازم را دریافت کرده باشند. 

برای کنترل این فرآیند، طی دستورالعملهایی که از سوی گمرک ایران صادر شده است، کامیونهای حامل محمولات زمینی در گمرکات متوقف و یکی از رویه‌های ورود کالا به کشور شامل بررسی صحت و اعتبار ثبت سفارش تمامی کالاهای موجود در کامیون در مرز ورود میباشد. بنابراین صاحبین کالاها باید پیش از هرکاری نسبت به دریافت ثبت سفارش و مجوزات مربوط و ثبت آن در پنجره واحد تجارت فرامرزی اقدام کنند.

حال سوال اینجاست که اگر کالایی بدون ثبت سفارش باشد و یا اعتبار ثبت سفارش به اتمام رسیده باشد، تکلیف کامیون حامل آن کالا چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هیچگونه استثنایی برای کالاهایی که دریافت ثبت سفارش برای آنها الزامی‌ست وجود ندارد و در صورتیکه کالایی بدون ثبت سفارش توسط شرکت حمل و نقل بین‌المللی وارد مرز ورود شود، کامیون حامل آن کالا تا زمان انجام ثبت سفارش و طی کردن تمام مراحل قانونی در مرز متوقف میماند و حتی اگر این کالا بصورتLTL یا خرده بار باشد هم کامیون همچنان متوقف میماند و تمامی کالاهای دیگر درون کامیون صرفنظر از اینکه دارای ثبت سفارش هستند میبایست در انتظار حل مشکل کالای فاقد ثبت سفارش بمانند و طبیعتا در چنین شرایطی تمامی هزینه‌ها و جرایم مرتبط با این ماجرا به عهده صاحب کالای بدون ثبت سفارش است، اعم از هزینه جریمه احتمالی گمرک، حق توقف کامیون و هزینه‌های مربوط به پارکینگ و ....  والبته تحمل بار چنین مشکلی هم تماما بر دوش شرکت حمل و نقل بین‌المللی‌‌ای است که متصدی حمل کالاست.


واردات موقت، بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی

دقیقا به همین دلیل هم تمامی شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی برای اینکه درگیر چنین مخاطره و مشکلاتی نشوند و مجبور به تحمل فشار از سوی مشتریانی که کالاهای آنها دارای ثبت سفارش بوده‌اند نشوند، قبل از انجام عملیات حمل از حتما از صاحبین کالا درخواست میکنند تا ثبت سفارش معتبر خود را ارائه دهند تا از هرگونه مشکل احتمالی آتی پیشگیری کنند.

البته در خصوص ثبت سفارش یک استثنا وجود دارد و آنهم واردات کالا به مناطق آزاد میباشد که طی آخرین مصوبه گمرک ایران، واردات کالا به این مناطق بدون ثبت سفارش انجام میگیرد و رویه مربوط به این کالاها ثبت آماری میباشد. به این شکل که تمامی گمرکات بصورت آنلاین اطلاعات و مشخصات کالاهای مجازی که به مقصد مناطق آزاد وارد کشور میشوند را ثبت آماری میکنند و پس از رسیدن کالا به مقصد و اعلام وصول کالا توسط گمرک منطقه آزاد در مقصد، صاحب کالا میتواند در چارچوب دستورالعملها و قوانین مربوط به واردات کالاهای مجاز در مناطق آزاد، بدون ثبت سفارش نسبت به ترخیص کالای وارداتی خود اقدام نماید.


اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 7 + 3

دیدگاه‌های کاربران

= 7 + 3

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.