مهدی کاوه
نویسنده
مهدی کاوه
نقطه کوری که حرفه‌ای ها می‌بینند!

نقطه کوری که حرفه‌ای ها می‌بینند!

ارسال شده در تاریخ 30 مرداد، 1398


محموله شما صحیح و سالم وارد انبار گمرک میشود و قبض انبار صادر میشود. شما تعداد و وزن محموله خود را در متن قبض انبار مشاهده میکنید و در قبض انبار هیچ توضیحی در خصوص خسارت و یا کسری مشاهده نمیکنید و خیالتان راحت میشود که همه چیز مرتب است. اما در واقع ممکن است این چنین نباشد.

فرض کنید محموله شما شامل ۲۶ پالت است و در هر پالت ۲۰ کارتن (یا هر بسته بندی ثانویه دیگری که هست)‌ وجود دارد. پس از انجام فرآیند ترخیص و دریافت محموله در انبار خود، مشاهده میکنید که مثلاً تعداد ۸ کارتن در یکی از پالتها کم است. با توجه به ارزش بالای محموله شما، بلافاصله دنبال راه حلی میگردید که مقصر این واقعه را شناسایی کنید. با توجه به ترم اینکوترمز و قراردادی که با شرکت حمل و نقل بین المللی مربوطه دارید، با ایشان تماس میگیرید و با کارشناس فنی آنها گفتگو میکنید و این گفتگو شکل میگیرد:

متصدی حمل: تعداد محموله شما ۲۶ پالت بوده است و این مساله در قبض انبار درج شده است. شما دقیقاً  چند پالت تحویل گرفته اید ؟

صاحب کالا: ۲۶ پالت.

متصدی حمل: در قبض انبار هیچ اثر و نشانه ای از خسارت و آسیب وجود ندارد، آیا شما محموله را خسارت دیده تحویل گرفته اید ؟

صاحب کالا: بله، یکی از پالتها دچار پارگی شده است و تعداد ۸ کارتن کسری در یکی از آنها وجود دارد.

متصدی حمل: آیا این کسری را قبل از خروج محموله از گمرک مشاهده کردید یا بعد از آن ؟

صاحب کالا: بعد از خروج محموله و بعد از تخلیه آن در انبار خودمان مشاهده کردیم.

متصدی حمل: با توجه به اینکه این خسارت از جمله خسارات آشکار محسوب میشود و در قبض انبار چیزی راجع به آن نوشته نشده است و محموله از گمرک خارج شده است، ما هیچ راهی برای اثبات اینکه این خسارت در گمرک و قبل از خروج محموله از گمرک اتفاق افتاده است نداریم. یعنی یک سند رسمی داریم که نشان میدهد محموله کاملاً سالم تحویل گمرک شده است و از طرف دیگر هیچ مدارکی دال بر کسری چه قبل از تحویل به گمرک و چه بعد از آن در هنگامی که محموله در انبار گمرکی بوده است نداریم. آیا بیمه باربری دارید ؟

صاحب کالا: بله، بیمه با Clause A داریم.

متصدی حمل: این خبر خوبی است. با توجه به اینکه بیمه Clause A دارید، این نوع خسارات (خسارتهای ناشی از ترک فعل اشخاص ثالث، عدم تحویل، دله دزدی، ریزش و کسری و ...)‌ تحت پوشش قرار دارد.

سناریوی فوق که یک سناریوی واقعی است نقاط کور زیر را در هنگام تحویل روشن میکند که توجه به آنها بسیار ضروری است:

۱. چنانچه محموله شما مشمول موارد زیر است، لازم است در هنگام تخلیه نماینده خود را به گمرک اعزام کنید تا قبل از صدور قبض انبار، محموله را از نظر صحت و سلامت بررسی کند :

    الف: محموله شما قابلیت آسیب دیدگی در هنگام تخلیه را دارد.

    ب: محموله شما قابلیت کسری در مدتی که محموله در انبار گمرکی است را دارد.

    ج: محموله شما دارای ارزش بسیار زیادی است.

    د: حساسیتهای خاصی در مورد محموله شما وجود دارد که براساس مقتضیات تجاری شما لازم است به آنها توجه شود (عدم دسترسی رقیب تجاری شما به محتویات محموله یا اطلاعات بار و مواردی از این دست...)

۲. بعد از فرآیند ترخیص و قبل از خروج محموله از گمرک، مجدداً نماینده خود را به گمرک اعزام کنید و حتماً مشخصات محموله قبل تحویل بار به گمرک با مشخصات محموله در هنگام تحویل محموله از گمرک را مجدداً بررسی نمایید.

۳. قبل از بارگیری محموله توسط فرستنده، از فرستنده بخواهید تصاویر کاملی از تمامی پالتها برای شما بفرستد تا معیاری برای مقایسه داشته باشید.

شما چه نکات کور دیگری را در این سناریو مشاهده میکنید که می‌توان به آنها توجه کرد ؟

اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 7 + 2

دیدگاه‌های کاربران

= 7 + 2

Mehrdad Tavakoli
Mehrdad Tavakoli
11 مرداد، 1401
sehr toll
پاسخ نویسنده
Danke
سجاد صفری
سجاد صفری
25 خرداد، 1400
جناب آفای کاوه بزرگوار
با توجه به اینکه هم در کنهوانسیون سی آم آر و هم در اکثر قوانین و مقررات بین المللی اقامه دعوی علیه حمل کننده در صورت خسارت آشکار یک روز پس از زمان تحویل کالا و در مورد خسارت پنهان 7 روز پس از تحویل کالا به استثنای یکشنبه ها و تعطیل
پاسخ نویسنده
دوست گرامی کامنت شما کامل درج نشده (به قسمت فنی گزارش شد که اشکال بررسی بشه - پوزش میخوام بدلیل اشکال فنی) لطفا در واتس اپ با هم صحبت کنیم.
آتنا یزدانی
آتنا یزدانی
23 خرداد، 1400
عالی ممنوم از این که این گون مطالب به اشتراک می گذارید. دنیاها سپاس

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.