مهدی کاوه
نویسنده
مهدی کاوه
همه چیز درباره اینکوترمز ۲۰۱۰

همه چیز درباره اینکوترمز ۲۰۱۰

ارسال شده در تاریخ 11 تیر، 1398

اینکوترمز چیست ؟
چرا باید اینکوترمز را خیلی دقیق یادگرفت ؟
چه نکات کلیدی در مورد اینکوترمز وجود دارد که توجه به آنها بسیار ضروری است ؟
اینها سوالاتی هستند که پاسخ آنها بعد از تماشای این دوره برای شما روشن میشود بطوریکه میتوانید باخیال راحت از اینکوترمز استفاده کنید.

اینکو ترمز چیست ؟

اینکوترمز International commercial terms یا اصطلاحات استاندارد تجارت خارجی است که توسط international chamber of commerce یا ICC که همان اتاق بازرگانی بین المللی است تدوین شده  است تا ازطریق آنها دریک فرآیند تجارت خارجی، خریدار و فروشنده بدون اینکه لازم باشد توضیحات مفصلی درمورد مسوولیتهای طرفین ارائه کنند، براحتی با استفاده از این اصطلاحات استاندارد، قراردادهای خودرا تنظیم کنند. طبق متن صریح تعریف ارائه شده توسط اتاق بازرگانی بین المللی، شفافیت و قابل پیش بینی بودن رفتارهای تجاری، دو تا از مزیتهای استفاده از اینکوترمز هستند.
اولین نسخه اینکوترمز درسال ۱۹۳۶ منتشر شد و نسخه ۲۰۱۰ اینکوترمز، هشتمین ویرایش آن است. گفته میشود درسال ۲۰۲۰ قرار است یکبار دیگر بازنگری صورت بگیرد و نسخه ۲۰۲۰ ارائه شود. بنابراین، نسخه ای که ما دراینجا به تفصیل درمورد آن شما صحبت میکنیم، اینکوترمز ۲۰۱۰ است که در آن ۱۱ اصطلاح وجود دارد. به محض صادرشدن نسخه ۲۰۲۰، دوره جدید تحت عنوان اینکوترمز ۲۰۲۰ ارائه خواهیم کرد.

چرا باید اینکوترمز را خیلی دقیق یادگرفت ؟

اینکوترمز تبدیل به یک استاندارد بین المللی شده است و درهمه تعاملات تجاری بین المللی از آن استفاده میشود و بنابراین حتما باید بخوبی برآن مسط شد. اما این کافی نیست. این اصطلاحات به ظاهر خیلی ساده هستند و همین سادگی باعث میشود که اغلب فوت و فن ها و نکات مهمی که پشت مفهوم هر اصطلاح قراردارد دیده نشود و همین مساله باعث ایجاد ریسک و همینطور هزینه نابجا میشود. دراین دوره راهکارهایی را ارائه میکنیم که به شما کمک میکند درفرآیند تجارت خارجی و حمل ونقل محمولات خود اولاً دچار ریسک نابجایی نشوید و دوماً هزینه های اضافی پرداخت نکنید.

چه چیزهایی دراینکو ترمز کلیدی هستند؟

دراینکوترمز ۳ اصل اساسی وجود دارد:

۱. محل انتقال مسئولیت یا ریسک از فروشنده به خریدار
۲. محل انتقال هزینه از فروشنده به خریدار
۳.  انتقال هزینه و مسئولیت از فروشنده به خریدار لزوماً یکی نیست. یعنی ممکن است فرستنده مسئولیت پرداخت هزینه حمل را تا نقطه ای مورد توافق در مبدا یا مقصد و یا حتی بین راه برعهده داشته باشد، اما مسئولیت به محض شروع فرآیند حمل به خریدار منتقل شود.

در اینکوترمز ۲ نکته فرعی زیر نیز وجود دارند:

۱. تحویل فرضی و تحویل واقعی:
در صورتیکه خریدار در زمان مقرر و در مکان مورد توافق حاضر نگردد ولی فروشنده به تعهد خود عمل نموده باشد درست مانند این است که کالا را تحویل خریدار داده است اگر چه این تحویل فرضی است ولی کلیه هزینه ها و مسئولیت های مربوط به کالا از آن زمان به بعد از فروشنده به خریدار منتقل میگردد. تحویل واقعی زمانی است که خریدار به محل مندرج در قرارداد مراجعه نموده و کالا را تحویل می‌گیرد.

۲. رابطه ترم ها با شیوه های حمل:
نکته دیگری که توجه به آن لازم است این است که بعضی از ترم های اینکوترمز برای هرنوع شیوه حملی اعم از دریایی، زمینی، هوایی و ریلی یا حتی حمل ترکیبی کاربرد دارند و بعضی از آنها فقط برای شیوه حمل دریایی کاربرد دارند. در قسمتهای بعد به دانش، بینش و راهکارهای هرکدام از این اصطلاحات میپردازیم.

ترمهای اینکوترمز ۲۰۱۰

EX WORKS یا به اختصار  EXW که برای هر نوع شیوه حملی، حتی حمل و نقل ترکیبی که در آن بیش از یک شیوه حمل استفاده میشود، کاربرد دارد.
Free Carrier یا به اختصار FCA که برای هر نوع شیوه حملی، حتی حمل و نقل ترکیبی که در آن بیش از یک شیوه حمل استفاده میشود، کاربرد دارد.
Carriage Paid To یا به اختصار CPT که برای هر نوع شیوه حملی، حتی حمل و نقل ترکیبی که در آن بیش از یک شیوه حمل استفاده میشود، کاربرد دارد.
Carriage and Insurance Paid To یا به اختصار CIP که برای هر نوع شیوه حملی، حتی حمل و نقل ترکیبی که در آن بیش از یک شیوه حمل استفاده میشود، کاربرد دارد.
Delivered At Terminal یا به اختصار DAT که برای هر نوع شیوه حملی، حتی حمل و نقل ترکیبی که در آن بیش از یک شیوه حمل استفاده میشود، کاربرد دارد. 
Delivered At Place یا به اختصار DAP که برای هر نوع شیوه حملی، حتی حمل و نقل ترکیبی که در آن بیش از یک شیوه حمل استفاده میشود، کاربرد دارد.
Delivered Duty Paid یا به اختصار DDP که برای هر نوع شیوه حملی، حتی حمل و نقل ترکیبی که در آن بیش از یک شیوه حمل استفاده میشود، کاربرد دارد.
Free Alongside Ship یا به اختصار FAS که فقط برای شیوه حمل و نقل دریایی بکار برده میشود.
Free On Board یا به اختصار FOB که فقط برای شیوه حمل و نقل دریایی بکار برده میشود.
Cost and Freight یا به اختصار CFR که فقط برای شیوه حمل و نقل دریایی بکار برده میشود.
Cost, Insurance and Freight یا به اختصار CIF که فقط برای شیوه حمل و نقل دریایی بکار برده میشود.

توضیح اصطلاحات اینکوترمز ۲۰۱۰ بهمراه نکات کلیدی هر ترم

EXW
EX WORKS

این اصطلاح برای هر نوع شیوه حملی، حتی حمل و نقل ترکیبی که در آن بیش از یک شیوه حمل استفاده میشود، کاربرد دارد.

مطابق ترجمه دقیق متن اصلی اینکوترمز منتشرشده توسط اتاق بازرگانی بین المللی:
ترم EXW یعنی فروشنده وقتی مسئولیت خود را به انجام رسانده است که کالا را در انبار فروشنده یا هرمحل دیگری که بعنوان محل فروشنده مقرر شده باشد، در اختیار خریدار قراردهد. فروشنده مسئول بارگیری محموله و حتی انجام امور تشریفات صادرات نیست.

این ترم بیشترین میزان مسئولیت را برای خریدار و کمترین میزان مسئولیت را برای فروشنده بهمراه دارد.

 فروشنده حتی مسئول بارگیری محموله روی وسیله حمل نیست و چنانچه این کار را انجام دهد، با ریسک خریدار انجام داده است.

همچنین تشریفات صادرات در مبدا نیز که اصولاً برای فروشنده کاری بسیار در دسترس تر از خریدار است  برعهده فروشنده نیست.
راهکار پیشنهادی ما به خریداران این است که درجایی که مجبور نیستید از این ترم استفاده کنید و فروشنده اصراری برای استفاده از EXW ندارد، حتما از ترم FCA که کمی بعد تر به شرح آن میپردازیم استفاده کنید و تا جای ممکن از استفاده از EXW اجتناب کنید.
اگر اتفاقی حین بارگیری محموله توسط فروشنده بیفتد و محموله بیمه نشده باشد (در مورد بیمه و لزوم استفاده از آن در دوره بعد بتفصیل میپردازیم)، تمام مسوولیت بعهده خریدار است. همچنین انجام تشریفات صادرات در مقصد توسط فروشنده راحت تر و سریع تر انجام میشود چرا که به قوانین کشور فرستنده در مورد آن نوع از محموله آگاهی بیشتری دارد و در ترم EXW اگر درفرآینده تشریفات صادرات از مبدا که اشکالی بوجود بیاد، فروشنده میتواند هیچ کمکی نکند چراکه قانوناً هیچ مسئولیتی ندارد.

در واقع با دانستن نکات فنی وبکاربردن  بجای آنها، میتونید با خیال راحت به فروشنده پیشنهاد دهید که ترمی را درقرارداد بگنجاند که به بهترین نحو مسئولیتهای طرفین را پوشش میدهد و وقتی فروشنده ای میزان حرفه ای بودن شمارا میبیند، بیشترخودش را ملزم به رعایت تعاملات حرفه ای می کنذ.

FCA
Free Carrier

این اصطلاح برای هر نوع شیوه حملی، حتی حمل و نقل ترکیبی که در آن بیش از یک شیوه حمل استفاده میشود، کاربرد دارد.

مطابق ترجمه دقیق متن اصلی اینکوترمز منتشرشده توسط اتاق بازرگانی بین المللی:
ترم FCA به این معنی است که فروشنده وقتی مسئولیت خود را به انجام رسانده است که محموله در محل فروشنده یا هرمحل دیگری که موردتوافق قرارگرفته است دراختیار حمل کننده یا هرشخص دیگری که توسط خریدارتعیین شده باشد قرارمیگیرد. اکیداً توصیه میشود که در تعیین دقیق محل توسط فروشنده و خریدار دقت کافی صورت بگیرد چراکه ریسک در آن محل از فروشنده به خریدار منتقل میشود.

در ترم FCA، فرستنده مسئول انجام تشریفات صادارت است. توجه به تعیین محل از این نظر اهمیت دارد که اگر محل تعیین شده انبار یا محل فروشنده باشد، فروشنده مسئول بارگیری محموله روی وسیله حمل مشخص شده توسط خریدار است، اما اگر محل تحویل جایی غیر از انبار فروشنده باشد، آنگاه فروشنده محموله را روی وسیله حملی که کالا را تا آن محل منتقل کرده است تحویل میدهد و این خریدار است که مسئول تخلیه محموله از روی وسیله حمل فرستنده و بارگیری آن روی وسیله حمل تعیین شده توسط خود می‌باشد.

راهکار پیشنهادی ما به خریداران این است که بازرگانان و واردکنندگان عزیز وقتی میخوان هزینه و مسئولیت حمل را درکنترل خود حفظ کنند و فرستنده فقط قیمت خود کالا را دریافت کند، بجای EXW حتما از ترم FCA استفاده کنند ومحل تحویل گرفتن کالا حتما انبارفروشنده باشد. به این ترتیب، فروشنده محموله را با ریسک خود بارگیری میکند و تشریفات صادرات را انجام میدهد.

CPT
Carriage Paid To

این اصطلاح برای هر نوع شیوه حملی، حتی حمل و نقل ترکیبی که در آن بیش از یک شیوه حمل استفاده میشود، کاربرد دارد.

مطابق ترجمه دقیق متن اصلی اینکوترمز منتشرشده توسط اتاق بازرگانی بین المللی:
ترم CPT به این معناست که فروشنده وقتی مسئولیت خود را به انجام رسانده است که محموله را به حمل کننده یا هرشخص دیگری در این نقش که توسط فروشنده مشخص شده است در محل توافق شده بین خریدار و فروشنده (اگر چنین محلی مورد توافق قرارگرفته باشد) تحویل دهد و قرارداد حمل را منعقد نموده و هزینه های حمل را تا مقصد نهایی پرداخته باشد.

نکته جالب توجه در مورد CPT این است که با وجود اینکه فروشنده هزینه حمل را میپردازد، ریسک و مسئولیت حمل از لحظه تحویل محموله به حمل کننده ای که توسط خود فروشنده تعیین شده است به خریدار منتقل میشود. مثلا فرض کنید که خریداری یک محموله تجهیزات پزشکی از فروشنده ای در آلمان با ترم CPT تهران خریداری میکند و قراراست محموله از مبدا فرانکفورت به مقصد تهران توسط کامیون بارگیری شود. فروشنده هزینه حمل را به قیمت کالا اضافه میکند و برای حمل اقدام میکند. به محض بارگیری محموله مسئولیت از فروشنده به خریدار منتقل میشود. درواقع درصورت بروز حادثه، باوجود اینکه قرارداد حمل توسط فروشنده با خریدار بسته شده است، این خریدار است که باید برای جبران خسارت با حمل کننده پیگیری کند. توجه به این نکته ضروری است که در CPT، فروشنده ممکن است قیمت حمل را حتی گران تر از بهترین سناریوی ممکن درنظر بگیرد که این خود میتواند هزینه ای اضافی باشد و همچنین، باتوجه به اینکه مسئولیت به خریدار منتقل میشود، فروشنده الزامی برای بخرج دادن حساسیت کافی درخصوص استفاده از حمل کننده ای که کیفیتی بالا درخدمات رسانی خود داشته باشد ندارد.

راهکار پیشنهادی ما به خریداران این است که شما بعنوان خریدار، اولا حتما محموله خود را توسط شرکتهای بیمه ایرانی بیمه کنید. دوم اینکه اگر شناخت کافی روی فروشنده ندارید، با فروشنده توافق کنید که شما خودتان شرکت حمل و نقل مورد نظر خود را انتخاب میکنید و در مورد هزینه به توافق میرسید و سپس هزینه را به فروشنده اعلام میکنید تا فروشنده آن را به شرکت حمل ونقل بپردازد. درواقع به این ترتیب جلوی ریسک و هزینه اضافی احتمالی را میگیرید. اکثر فروشندگان چنین توافقاتی را میپذیرند.

CIP
Carriage and Insurance Paid To

این اصطلاح برای هر نوع شیوه حملی، حتی حمل و نقل ترکیبی که در آن بیش از یک شیوه حمل استفاده میشود، کاربرد دارد.

مطابق ترجمه دقیق متن اصلی اینکوترمز منتشرشده توسط اتاق بازرگانی بین المللی:
ترم CIP به این معناست که فروشنده وقتی مسئولیت خود را به انجام رسانده است که محموله را به حمل کننده یا هرشخص دیگری در این نقش که توسط فروشنده مشخص شده است در محل توافق شده بین خریدار و فروشنده (اگر چنین محلی مورد توافق قرارگرفته باشد) تحویل دهد و قرارداد حمل و هزینه های حمل را تا مقصد نهایی پرداخته باشد. همچنین، فروشنده لازم است قرارداد بیمه جهت پوشش ریسک حمل را به نیابت از خریدار انجام دهد و هزینه آن را بپردازد. توجه به این نکته ضروری است که فروشنده تنها مسئول است که بیمه ای با پوشش حداقلی تهیه نماید و چنانچه خریدار پوشش بیمه ای خاصی درنظر دارد، یا میبایست با فروشنده در مورد آن توافق کند و یا خودش پوشش بیمه ای مورد نظرش را تهیه نماید.

در واقع تنها تفاوت CIP با CPT در موضوع بیمه است و همانطور که گفته شد، فروشنده الزامی به تهیه بیمه ای با پوشش بالا ندارد و تنها لازم است حداقل ها را لحاظ نماید.

راهکاره پیشنهادی ما به خریداران این است که چنانچه قراراست حتما از یکی از دو ترم CPT یا CIP استفاده شود، ترم CPT را انتخاب نمایید و به راهکاره پیشنهادی ما در توضیحات CPT عمل نمایید. یعنی شما بعنوان خریدار، اولا حتما محموله خود را توسط شرکتهای بیمه ایرانی بیمه کنید. دوم اینکه اگر شناخت کافی روی فروشنده ندارید، با فروشنده توافق کنید که شما خودتان شرکت حمل و نقل مورد نظر خود را انتخاب میکنید و در مورد هزینه به توافق میرسید و سپس هزینه را به فروشنده اعلام میکنید تا فروشنده آن را به شرکت حمل ونقل بپردازد. درواقع به این ترتیب جلوی ریسک و هزینه اضافی احتمالی را میگیرید.

DAT
Delivered At Terminal

این اصطلاح برای هر نوع شیوه حملی، حتی حمل و نقل ترکیبی که در آن بیش از یک شیوه حمل استفاده میشود، کاربرد دارد.

مطابق ترجمه دقیق متن اصلی اینکوترمز منتشرشده توسط اتاق بازرگانی بین المللی:
در ترم DAT یعنی فروشنده وقتی مسئولیت خود را به انجام رسانده است که محموله بعد از تخلیه از وسیله حمل در ترمینال مشخص شده در بندر یا محل مورد توافق در اختیار خریدار قرار گیرد. ترمینال شامل محل هایی مانند اسکله، انبار، محوطه کانتینری و یا ترمینال جاده ای، ریلی یا بار هوایی میشود که میتوانند سرپوشیده یا روباز باشند. فروشنده مسئول هرگونه ریسک و هزینه مربوط به آوردن محموله و تخلیه آن از وسیله حمل در ترمینال مشخص شده در بندر یا محل مورد توافق است.

تفاوت DAT با CPT و CIP در این است که در DAT، ریسک و هزینه تا ترمینال مقصد بعهده فروشنده است، اما در CPT و CIP، با وجود اینکه هزینه تا مقصد پرداخت میشود، اما ریسک به محض تحویل محموله به اولین حمل کننده از فروشنده به خریدار منتقل میشود.

راهکار پیشنهادی ما به خریداران این است که اگر الزامی اساسی از جانب فروشنده وجود ندارد، بجای CPT یا CIP از DAT استفاده کنید. یک نکته قابل توجه در اینجا این است که در این ترم لازم است که ترمینال مقصد خیلی دقیق مشخص شود. مثلا اگر مقصد شهر تهران است، حتما ذکر شود DAT گمرک شهریار یا گمرک غرب.

DAP
Delivered At Place

این اصطلاح برای هر نوع شیوه حملی، حتی حمل و نقل ترکیبی که در آن بیش از یک شیوه حمل استفاده میشود، کاربرد دارد.

مطابق ترجمه دقیق متن اصلی اینکوترمز منتشرشده توسط اتاق بازرگانی بین المللی:
در ترم DAP، فروشنده وقتی مسئولیت خود را به انجام رسانده است که محموله را روی وسیله حمل در مقصد تعیین شده در اختیار خریدار قرار دهد. فروشنده مسئول هرگونه ریسک و هزینه حمل محموله تا محل مورد نظر است. این ترم کاملا شبیه DAT است، با این تفاوت که در DAT فروشنده مسئول تخلیه بار در ترمینال مقصد نیز هست، اما در DAP، مسئولیت تخلیه با خریدار است.
راهکار پیشنهادی ما به خریداران این است در جاییکه الزامی از سوی فروشنده وجود ندارد، بجای استفاده از DAP، از DAT استفاده کنید.

DDP
Delivered Duty Paid

این اصطلاح برای هر نوع شیوه حملی، حتی حمل و نقل ترکیبی که در آن بیش از یک شیوه حمل استفاده میشود، کاربرد دارد.

مطابق ترجمه دقیق متن اصلی اینکوترمز منتشرشده توسط اتاق بازرگانی بین المللی:
در ترم DDP، فروشنده وقتی مسئولیت خود را به انجام رسانده است که محموله در مقصد مورد نظر، ترخیص شده از گمرک و آماده برای تخلیه روی وسیله حمل در اختیار خریدار قرار بگیرد. تمامی هزینه ها و ریسک مربوط به تمام فرآیند تحویل از تشریفات صادرات از مبدا گرفته تا ریسک و هزینه های حمل و حتی ترخیص در کشور مقصد بعهده فروشنده است.

ترم DDP بیشترین مسئولیت را برای فروشنده در بر دارد و زمانی استفاده میشود که شما بعنوان خریدار با پرداخت هزینه بالاتر تمامی مسئولیت ها و پیگیریهای اجرایی را بر عهده فروشنده قرار دهید.

راهکار پیشنهادی ما این است که بدلایل زیر از ترم DDP استفاده نکنید:

در DDP فرستنده مسئول کلیه فرآیندهای اجرایی است و برای این کار معمولا هزینه ای مازاد برای این هماهنگیها اعمال میکند و مساله اینجاست که در ازای پرداخت این هزینه مازاد، معمولا شما کیفیت مناسبی دریافت نمیکنید.
DDP اغلب کند پیش میرود چرا که فروشنده لازم است با یک شرکت ایرانی در خصوص فرآیند ترخیص برای واردات قطعی وارد قرارداد شود و پیگیریها و هماهنگیهای فی ما بین اغلب تبدیل به فرآیندی طولانی میشود. مخصوصا زمانیکه بدلیل مسائل اسنادی مشکلاتی ایجاد شود که در این صورت شاید بتوانید تصور کنید که چه عواقبی میتواند داشته باشد !

اگر انتخاب شما این است در گیره فرآیند های اجرایی نشوید، ما قطعاً به شما پیشنهاد میکنیم که از ترم FCA استفاده کنید و کلیه کار ها را به یک شرکت حمل و نقل متخصص ایرانی بسپارید.


تا اینجا ۷ ترم EXW، FCA، CPT، CIP، DAT، DAP و DDP رو توضیح دادیم. این ترمها برای تمامی شیوه های حمل و یا جاییکه بیش از یک شیوه حمل برای رساندن محموله از مبدا تا مقصد لازم است مورد استفاده قرار میگیرند. 

۴ ترم باقیمانده ای که در ادامه توضیح میدهیم فقط برای شیوه حمل دریایی استفاده میشود.

FAS
Free Alongside Ship

ترم FAS فقط برای شیوه حمل و نقل دریایی بکار برده میشود و معمولا برای محمولات غیر کانتینری مورد استفاده قرار میگیرد.

مطابق ترجمه دقیق متن اصلی اینکوترمز منتشرشده توسط اتاق بازرگانی بین المللی:
فروشنده وقتی مسئولیت خود را انجام داده است که محموله را کنار کشتی که توسط خریدار تعیین شده است در بندر مورد توافق در اختیار خریدار قرار دهد. این محل میتواند اسکله یا بارانداز باشد. تمامی مسئولیتها و هزینه ها از این لحظه به بعد برعهده خریدار است.

معمولا در ترمینالهای بندری فاصله ای بین محل تخلیه و انباری که بار در آن پیش از رسیدن کشتی قرار میگیرد وجود دارد. این انبارها میتواند سرپوشیده یا رو باز باشد. در هنگام بارگیری محموله روی کشتی لازم است وسیله های حمل بندری محموله را از انبار محل تخلیه اولیه تا اسکله مورد نظر منتقل کنند. ممکن است براساس برداشت فرستنده، پس از ارسال محموله از کارخانه فرستنده به بندر مبدا و تخلیه محموله در انبار بندری، مسئولیت براساس ترم FAS انجام شده باشد، اما بر اساس برداشت خریدار و فهوای کلامی Free Alongside Ship، مسئولیت و هزینه تا پای کشتی میبایست بر عهده فرستنده باشد. راهکار پیشنهادی ما این است که در هنگام استفاده از FAS حتما مشخص کنید که مسئولیت و هزینه این انتقال دقیقاً با چه کسی است تا از سوء برداشت و در نتیجه ریسک و هزینه های اضافی جلوگیری شود.
در مورد این ترم نیز، تهیه بیمه باربری مناسب را فراموش نکنید. در مورد بیمه در دوره دیگری بصورت کاربردی و مفید اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

FOB
Free On Board
ترم FOB فقط برای شیوه حمل و نقل دریایی بکار برده میشود.

مطابق ترجمه دقیق متن اصلی اینکوترمز منتشرشده توسط اتاق بازرگانی بین المللی:
فروشنده وقتی مسئولیت خود را انجام داده است که محموله را بارگیری شده روی کشتی در بندر مشخص شده در مبدا در اختیار خریدار قرار دهد. کلیه هزینه ها و ریسک ها از لحظه بارگیری شدن محموله روی کشتی به خریدار منتقل میشود.
یعنی حمل کننده توسط خریدار تعیین میشود و هزینه حمل را خریدار میپردازد و کلیه مسئولیتها از لحظه بارگیری به بعد به عهده خریدار است.
راهکار پیشنهادی ما در هنگام استفاده از ترم FOB در خصوص محمولات غیر کانتینری این است که حتما در مورد نحوه بارگیری محموله توافقات لازم را با حمل کننده انجام دهید. این که محموله در روی عرشه بارگیری شود و یا داخل انبار، آیا روی هم چینی مجاز است یا خیر، و نکات فنی دیگری که به نوع محموله بستگی دارد را مورد توجه خاص قرار دهید. در مورد حمل محمولات فله در دوره کاربردی چارترینگ اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار میدهیم. در مورد این ترم نیز، تهیه بیمه باربری مناسب را مد نظر داشته باشید.

CFR
Cost and Freight

ترم CFR فقط برای شیوه حمل دریایی بکار برده میشود.

مطابق ترجمه دقیق متن اصلی اینکوترمز منتشرشده توسط اتاق بازرگانی بین المللی:
فروشنده وقتی مسئولیت خود را انجام داده است که محموله را بارگیری شده روی کشتی در بندر مشخص شده در مبدا در اختیار خریدار قرار دهد و قرار داد حمل را با حمل کننده منعقد نماید و هزینه حمل را تا بندر مقصد پرداخت نماید.

مشابه ترم CPT، نکته ای که در مورد CFR وجود دارد این است که با وجود اینکه فروشنده هزینه حمل را میپردازد، ریسک و مسئولیت حمل از لحظه بارگیری محموله روی کشتی به حمل کننده ای که توسط خود فروشنده تعیین شده است به خریدار منتقل میشود. درواقع درصورت بروز حادثه، باوجود اینکه قرارداد حمل توسط فروشنده با خریدار بسته شده است، این خریدار است که باید برای جبران خسارت با حمل کننده پیگیری کند. توجه به این نکته ضروری است که در CFR، فروشنده ممکن است قیمت حمل را حتی گران تر از بهترین سناریوی ممکن درنظر بگیرد که این خود میتواند هزینه ای اضافی باشد و همچنین، باتوجه به اینکه مسئولیت به خریدار منتقل میشود، فروشنده الزامی برای بخرج دادن حساسیت کافی درخصوص استفاده از حمل کننده ای که کیفیتی بالا درخدمات رسانی خود داشته باشد ندارد.

راهکار پیشنهادی ما به خریداران این است که شما بعنوان خریدار، اولا حتما محموله خود را توسط شرکتهای بیمه ایرانی بیمه باربری کنید. دوم اینکه اگر شناخت کافی روی فروشنده ندارید، با فروشنده توافق کنید که شما خودتان شرکت حمل و نقل مورد نظر خود را انتخاب میکنید و در مورد هزینه به توافق میرسید و سپس هزینه را به فروشنده اعلام میکنید تا فروشنده آن را به شرکت حمل ونقل بپردازد. درواقع به این ترتیب جلوی ریسک و هزینه اضافی احتمالی را میگیرید. اکثر فروشندگان چنین توافقی را میپذیرند.

CFR
Cost, Insurance and Freight

ترم CIF فقط برای شیوه حمل دریایی بکار برده میشود.

مطابق ترجمه دقیق متن اصلی اینکوترمز منتشرشده توسط اتاق بازرگانی بین المللی:
فروشنده وقتی مسئولیت خود را انجام داده است که محموله را بارگیری شده روی کشتی در بندر مشخص شده در مبدا در اختیار خریدار قرار دهد و قرار داد حمل را با حمل کننده منعقد نماید و هزینه حمل را تا بندر مقصد پرداخت نماید.
همچنین، فروشنده لازم است قرارداد بیمه جهت پوشش ریسک حمل را به نیابت از خریدار انجام دهد و هزینه آن را بپردازد. توجه به این نکته ضروری است که فروشنده تنها مسئول است که بیمه ای با پوشش حداقلی تهیه نماید و چنانچه خریدار پوشش بیمه ای خاصی درنظر دارد، یا میبایست با فروشنده در مورد آن توافق کند و یا خودش پوشش بیمه ای مورد نظرش را تهیه نماید.

در واقع تنها تفاوت CFR با CIF در موضوع بیمه است و همانطور که گفته شد، فروشنده الزامی به تهیه بیمه ای با پوشش بالا ندارد و تنها لازم است حداقل ها را لحاظ نماید.

راهکاره پیشنهادی ما به خریداران این است که چنانچه قراراست حتما از یکی از دو ترم CFR یا CIF استفاده شود، ترم CFR را انتخاب نمایید و حتما محموله خود را توسط شرکتهای بیمه ایرانی بیمه کنید. دوم اینکه اگر شناخت کافی روی فروشنده ندارید، با فروشنده توافق کنید که شما خودتان شرکت حمل و نقل مورد نظر خود را انتخاب میکنید و در مورد هزینه به توافق میرسید و سپس هزینه را به فروشنده اعلام میکنید تا فروشنده آن را به شرکت حمل ونقل بپردازد. درواقع به این ترتیب جلوی ریسک و هزینه اضافی احتمالی را میگیرید و همانطور که قبلا گفتیم، فروشندگان معمولا چنین توافقاتی را میپذیرند.

در مجموع ۱۱ ترم اینکوترمز رو توضیح دادیم.

ترم EXW بهمراه سایر ترم هایی که با حرف F شروع میشوند را میتوانیم ترمهای مبدا بنامیم چرا که در این ترم ها هم محل انتقال ریسک و هم هزینه جاییست در مبدا حمل.

ترمهایی که با حرف D شروع میشوند را میتوانیم ترم های مقصد نام گذاری کنیم چرا که در این ترم ها هم محل انتقال ریسک و هم هزینه جاییست در مقصد.

ترمهایی که با حرف C شروع میشوند را میتوانیم ترمهای مقصد اما انتقال ریسک در مبدا در نظر میگیریم چرا که در این ترم ها با وجود اینکه هزینه حمل تا مقصد توسط فروشنده پرداخت میشود، ریسک و مسئولیت به محض تحویل محموله به حمل کننده به خریدار منتقل میشود.

بطور کلی توضیحات و سوالات تکمیلی در هنگام استفاده از اینکوترمز میتواند مفید باشد. بنابراین اگر در مورد نکته ای شک داشتید، هیچ اشکالی ندارد که آن را بصورت توافقی جداگانه در قرار داد خود با فروشنده مطرح کنید.

اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 7 + 6

دیدگاه‌های کاربران

= 7 + 6

Zahra
Zahra
20 مهر، 1400
عالی

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.